Na portalu i dnevnom izdanju "Nezavisnih novina" objavljena je moja kolumna:
Pojedini stečajni postupci traju i po sedam godina. Potraživanja povjerilaca iz javnog sektora iznose oko dvije trećine od ukupnih potraživanja, dok Poreska uprava i fondovi PIO i ZO naplate tek oko deset odsto. Većina stečajeva nije pokrenuta u zakonskom roku, a svaki pedeseti okonča se reorganizacijom dužnika.
Pojedini stečajni postupci traju i po sedam godina. Potraživanja povjerilaca iz javnog sektora iznose oko dvije trećine od ukupnih potraživanja, dok Poreska uprava i fondovi PIO i ZO naplate tek oko deset odsto. Većina stečajeva nije pokrenuta u zakonskom roku, a svaki pedeseti okonča se reorganizacijom dužnika.
Ovo su samo neke od karakteristika stečajnih
postupaka u RS. Pri tom, nemoguće je utvrditi koliko ih se vodi zbog različitih
faza u kojima se nalazi postupak. Procjenjuje se da ih je u toku više od 200.
Stečaj se otvara kad su obaveze dužnika veće od imovine, zbog
namirenja povjerilaca unovčenjem dužnikove imovine i srazmjernom raspodjelom
prikupljenih sredstava povjeriocima. Po dostupim podacima, povjerioci
namire tek deset odsto potraživanja. Primjer za to je i “Elektroprivreda RS” iz
čijeg finansijskog izvještaja se vidi da je uspjela otprilike toliko da
naplati.
Stečaj je po svojoj prirodi i zakonskim propisima hitan da bi se
očuvala vrijednost stečajne mase i zaštitili interesi povjerilaca koji se
naplaćuju iz tih sredstava. Ipak, u RS je bilo slučajeva da su
preduzeća bila platežno nesposobna i po nekoliko godina, a da stečaj nije
pokrenut. Prema izvještaju revizije učinka stečaja Glavne službe za
reviziju javnog sektora RS, odugovlačenje pokretanja
stečajnog postupka i čekanje „boljih vremena“ često vodi u još veće probleme i
uvećavanje dugova. Posljedica je smanjenje vrijednosti stečajne mase i šansi da
se namire povjerioci i radnici.
Povjerioci se nerijetko zanose mogućnostima
da dužnik zadrži imovinu za nastavak poslovanja, da je prenese ili proda,
pretvori potraživanja povjerilaca u uloge, smanji ili odgodi isplatu obaveza
ili obaveze pretvori u kredit, te da se spoji sa drugim subjektima ili da
emituje nove akcije. Nažalost, praksa je pokazala da se ovim mjerama agonija
produžava, a stečajna masa se uzalud troši, jer je za revitalizaciju
poslovanja, osim saglasnosti povjerilca, uglavnom potrebna jaka finansijska
injekcija u vidu gotovine.
Pojedini stečajni postupaci traju i po
sedam godina, a po istraživanju Svjetske banke,
prosječan proces u BiH traje tri godine i četiri mejseca. Troškovi procesa čine oko deset
odsto vrijednosti stečajne mase što značajno povećava
troškove postupka i dodatno smanjuje stečajnu masu.
Prema pomenutim podacima Službe za reviziju
javnog sektora, više od pola okončanih postupaka zaključeno je zbog nedostatka
i nedovoljnosti stečajne mase. Budući da je imovina velikog broja preduzeća
obezvrijeđena ili je nema, tek svaki četvrti stečaj zaključi se prodajom
imovine stečajnog dužnika i diobom novca povjeriocima. Tek svaki pedeseti
postupak okonča se reorganizacijom dužnika. Dakle, pokušaji
reorganizacije i nastavka poslovanja uglavnom propadnu, a stečajna masa i
vrijeme se uzalud potroše. Najveći apsurd i tragedija je da se
reorganizovanom preduzeću ponove finansijski problemi ili stečaj.
Interesantno, u slučajevima u kojima je
stečaj okončan diobom primjetna su značajna odstupanja kada je u pitanju odnos
između knjigovodstvene i procijenjene vrijednosti preduzeća.
Na potraživanja povjerilaca iz javnog
sektora odnosi se oko dvije trećine ukupnih potraživanja, ali stepen
naplate tri najveća povjerioca iz javnog sektora (PU i fondovi PIO i ZO) iznosi
tek oko deset odsto prijavljenih potraživanja. Uz to, indikativna
je pasivnost javnih institucija i preduzeća kada je u pitanju podnošenje prijedloga
za pokretanje postupka. Odnos javnih
preduzeća prema podnošenju prijedloga za pokretanje stečajnog postupka još je
pasivniji nego kod navedenih institucija javnog sektora. To se najbolje vidi na
primjeru ERS koja, i pored značajnih potraživanja u postupcima, nije podnosila
prijedloge za pokretanje stečajnog postupka.
Oko 75 odsto okončanih postupaka nije
pokrenuto u zakonskom roku od 60 dana od nastanka platežne nesposobnosti već
nakon isteka zakonskog roka. Pri tom je polovina stečajnih dužnika
bila platežno nesposobna duže od dvije godine, a kod trećine duže od četiri
godine.
Na pokretanje stečaja nad platežno
nesposobnim preduzećima najrjeđe se odlučuju banke.
U strukturi podnosilaca prijedloga za
pokretanje postupka stečajni dužnici učestvuju skoro sa oko 50 odsto.
Likvidacioni upravnici čine oko trećinu, dok je tek svaki peti predlagač
stečajnog postupka iz reda povjerilaca. Radnici se rijetko pojavljuju kao
predlagači jer nastoje zadržati poslove nadajući se pomoći države, a većini
povjerilaca je cilj da sklope dogovor sa upravom i naplate svoja
potraživanja prije stečaja.
Činjenica je da je mogućnost
otvaranja stečaja po osnovu izvršnih rješenja nedovoljno iskorištena - tek
oko 30 odsto postupaka otvoreno je na prijedlog likvidacionog upravnika.
Jedan od zaključaka pomenute revizije učinka je da Vlada i
institucije RS ne prate i ne analiziraju efekte stečajnih postupaka i uzroke
prijeteće platežne nesposobnosti. Zato javnost i smatra se prečesto pokreću „lažni stečajni postupci“. S tim u vezi preporučuje se
kontinuirano prikupljanje i analiza informacija o uzrocima i posljedicama
platežne nesposobnosti, kao i ostvarenim ciljevima i rezultatima stečajnih
postupka. Dalje, preporučuje se stvaranje politike u vezi sa pokretanjem
postpaka i kupovinom preduzeća u stečaju, te unapređenje Zakona i podzakonskih
propisa o stečajnom postupku i intenziviranje edukacije stečajnih sudija i
upravnika kako bi se prevazišli problemi iz prakse.
Preporuke su rezultat revizije koje zaista treba sprovesti. Ipak, činjenica je da su radnici i povjerioci o trošenju i čuvanju imovine i imidža preduzeća vodili računa prije nekoliko godina, u mnogim preduzećima stečaj bi bio izbjegnut.
Preporuke su rezultat revizije koje zaista treba sprovesti. Ipak, činjenica je da su radnici i povjerioci o trošenju i čuvanju imovine i imidža preduzeća vodili računa prije nekoliko godina, u mnogim preduzećima stečaj bi bio izbjegnut.
Нема коментара:
Постави коментар