Ekonomske krize posljednjih godina pokazale su da insistiranje držanja javnog duga u
“prihvatljivim okvirima” s ciljem očuvanja socijalne, finansijske i fiskalne
stabilnosti, uz ignorisanje tuđih iskustava i neracionalno zaduživanje, dovode
do mnogih zabluda. Opasnost je u tome što na osnovu takvih zabluda vlasti vuku
pogrešne poteze.
Na primjer, godinu dana prije početka krize u Jugoistočnoj Aziji, 1996, odnos javnog duga (ukupan dug države svim povjerocima) i BDP u Maleziji je iznosio 35, u Indoneziji 26, Tajlandu 15 i Južnoj Koreji devet odsto.
Na primjer, godinu dana prije početka krize u Jugoistočnoj Aziji, 1996, odnos javnog duga (ukupan dug države svim povjerocima) i BDP u Maleziji je iznosio 35, u Indoneziji 26, Tajlandu 15 i Južnoj Koreji devet odsto.
Tražeći
načine za ulaganje kapitala, američke finansijske institucije su odobravale
kredite na području dalekog istoka u dolarima što je rezultiralo ubrzanim
porastom BDP po stopama između osam i deset odsto u prvoj polovini devedesetih godina prošlog vijeka. Fantastičan rast BDP raspirio je priče o Azijskom ekonomskom čudu (kao deset godina kasnije za Irsku) ne obazirujući se na
upozorenja budućeg nobelovca iz ekonomije Krugmana da rast BDP-a može realno
rasti samo povećajem produktivnosti, a nikako uvozom novca. Pretvaranjem
dolara u lokalne valute banke su, zanemarujući rizike, odobravale kredite po
visokim kamatnim stopama, a zarađivale na razlici po kojoj su davale kredite i
inostranih kamatnih stopa. Nakon „obaranja“ azijskih valuta i smanjenog priliva
inokredita, uprkos intervenciji država, počelo je povlačenje kapitala iz te
regije što je uzrokovalo domino efekat bankrota banaka i kompanija a kasnije i
država. Kao epilog, stranci su po niskim cenama preuzeli veliki broj tamošnjih
kompanija. Dakle, prekomjerno zaduživanje privatnog
sektora je uzrokovalo finansijsku krizu.
Spoljni
dug, kao pokazatelj koliko javni i privatni sektor zajedno duguju stranim
zajmodavcima, je mnogo pouzdaniji pokazatelj od javnog duga. Iskustva navedenih zemalja pokazala su da se u
krizu može dospjeti i na "prihvatljivom" nivou spoljnog duga. Dakle, kriza u zemlji nastaje
kada poverioci zategnu “dužničku omču”, odnosno obustave finansiranje ili zahtjevaju
veće kamate. Intervencija države da spasi "one koji su preveliki da bi propali" uglavnom - produbljuje krizu.
Zamka
za zemlje u razvoju, poput naše, krije se i u fiksiranju deviznog kursa. Jedan
od najgorih scenarija napuštanja režima fiksnog deviznog kursa kod nas bilo bi
smanjenje vrijednosti marke u odnosu na druge valute. U tom slučaju bi dugovi
iskazani u dolarima ili evrima porasli u odnosu na BDP. Da je takav šok moguć
uvjerili su se u Argentini prije deset godina. Nakon napuštanja fiksnog kursa,
pesos je depresirao za više od 70 odsto, što je uzrokovalo povećanje javnog duga u odnosu na BDP sa 51,5 odsto u 2001. na 122 odsto u sljedećoj godini.
Prema
Zakonu o dugu, zaduživanju i garancijama, ukupan dug RS čini spoljni i
unutrašnji dug RS, te dugovi opština, fondova i javnih preduzeća i IRBRS. Po
tome, ukupan dug RS na kraju 2011. iznosi 4,23 milijarde KM. Od toga spoljni i
unutrašnji dug RS iznose oko 3,1 milijardu, dug opština oko 283 miliona KM, dug
fondova socijalne sigurnosti oko 142 miliona KM i dug javnih preduzeća i IRBRS
oko 680,4 miliona KM. Iznos ukupnog duga RS na kraju 2011. godine iznosi 48,10,
a javnog duga 40,37 odsto u odnosu na BDP.
S
druge strane, javni dugovi Japana i Nemačke bilježe rekordne iznose - 208,
odnosno 80 odsto u odnosu na BDP. Ipak, ove zemlje nisu ni blizu krize jer
ostvaruju stalni višak razmjene domaće ekonomije sa inostranstvom. Potrošnja
ovih zemalja je osigurana štednjom građana i dobiti privrede koja izvozi
proizvode velike dodate vrijednosti. Suprotno njima, sve države koje su zapale u
krizu su hronično „vukle“ deficite. Godinama prije početka krize 2008. Portugal, Irska, Island, Grčka i Španija trošili su godišnje i po deset odsto BDP višenego što su stvarali. Zemlje Istočne Azije su imale sličan problem. Slično,
zemlje bivše Jugoslavije takođe godinama biljeleže negativne vrijednosti ovog
parametra.
Možda Jugoistočnu Evropu može zadesiti šok sličan opisanoj krizi. Zato, osim projekcija, analiza i upoređivanja pokazatelja pažnju treba posvetiti i drugim, dobro poznatim, razlozima i rizicima koji uzrokuju poremećaje u zemlji..
Možda Jugoistočnu Evropu može zadesiti šok sličan opisanoj krizi. Zato, osim projekcija, analiza i upoređivanja pokazatelja pažnju treba posvetiti i drugim, dobro poznatim, razlozima i rizicima koji uzrokuju poremećaje u zemlji..
Нема коментара:
Постави коментар