Kriza državnih dugova i nelikvidnosti, ne samo članica evrozone, nego i velikog broja drugih zemalja već dugo ugrožava likvidnost bankarskih i finansijskih sistema. Dužnička kriza do sada je dovela do pada pet vlada. Prema pesimističnim prognozama, može čak i do rata u Evropi. Naime, ministar finansija Poljske Jacek Rostovski je krajem prošle godine izjavio da “ako bi se evrozona raspala, izgubili bismo veliki deo našeg BDP-a. „Prijeti nam opasnost istorijske privredne katastrofe, poput Velike depresije u 30-im godinama prošlog veka, koja bi mogla dovesti do rata u Evropi”.
Napetost, osim što usporava
razvoj privrede, uzrokuje strahovito
povećanje nezaposlenosti čak i u razvijenim zemljama. Da se i ovako teška
situacija dodatno zakomplikuje pobrinu
se šefovi država na dogovorima na kojima se žestoko sukobljavaju oko načina na
koji bi se izašlo iz krize. Takvi dogovori, svaki put najavljivani kao
početak izlaska iz krize, „uspješno” završe. Međutim, kao po pravilu, nakon
svakog finansijska tržišta malo „živnu”, ali se brzo ispostavi da rast traje tek
nekoliko dana jer je dogovor, na kojem su „se stavovi približili” bio -
neuspješan.
Sve ukazuje na to da će
dužnička kriza i ove godine biti glavna tema. Kretanja na finansijskim
tržištima se, u velikoj mjeri, ponašaju po principu povezanih sudova. Prema
tome, očekivane turbulencije i nervoza sa stranih tržišta, u određenoj mjeri,
će se prenijeti i na berze u regionu.
Podsjećanja radi, аgencija za
ocjenu kreditnog rejtinga Moody's Investors Service je, kao rezultat svojih
analiza, početkom aprila snizila Bosni i Hercegovini kreditni rejting na
„B3" i izmijenila izglede „na posmatranju - negativno". Tokom marta
agencija Standard & Poor's potvrdila je Bosni i Hercegovini kreditni
rejting „B" i izmijenila izglede sa „na posmatranju - negativno" na
stabilne izglede. Kada se uz ovakav
kreditni rejting podsjetimo da veliki autoriteti, poput "Forbsa",
Svjetskog
ekonomskog foruma, Svjetske
banke i Međunarodne finansijske korporacije, u svojim (pr)ocjenama zemalja
BiH stavljaju gotovo na samo dno prema oblastima zaštite malih akcionara i
prava svojine jasno je zašto strani investitori na našu zemlju gledaju kao na
zemlju koju karakterišu loša
kreditna sposobnost i veoma
visok kreditni rizik. Ionako lošu poziciju dodatno kvare povremena zaoštravanja
odnosa na domaćoj političkoj sceni.
Jedan broj stručnjaka i
analitičara smatra da su ova dužnička kriza i iskustva zemalja u tranziciji pokazali
da pretjerano oslanjanje na strani kapital i zaduživanje na stranim tržištima dovodi
do kolapsa finansijskog sistema. Za ublažavanje krize predlažu, da ako država
već ima potrebu za zaduživanjem, treba da nastoji da zamijeni strane izvore
novca domaćim. Usput, naglašavaju „zlatno pravilo zaduživanja” prema kojem
mogućnost zaduživanja treba koristi samo za finansiranje kapitalnih projekata a
ne tekućih izdataka.
Jasno je da bi, zbog sadašnjeg
kreditnog rejtinga BiH i svih nedoumica stranih investitora, zaduživanjem na
međunarodnim finansijskim tržištima vjerovatno
dobila novac po dvocifrenoj kamatnoj stopi. Dakle, uprkos tome što je na
posljednjoj aukciji ministarstvo finansija prodalo 23,5 od predviđenih
30 miliona obveznica može se reći da je RS došla do novca pod boljim
uslovima u odnosu na zaduženje na međunarodnim finansijskim tržištima. Naime,
na aukciju za kupovinu stiglo je ponuda u visini od 43 miliona, ali su
potencijalni kupci zahtjevali višu kamatnu stopu od ponuđenih šest odsto, koje
je ministarstvo bilo voljno da plati. Slična situacija je i sa trezorskim
zapisima.
Zajedno sa novcem koji je
prikupljen kroz emisije trezorskih zapisa i obveznica Republika Srpska dobila je
neko vrijeme za stabilizaciju javnih finansija i usklađivanje prioriteta. Međitim,
efekti zaduživanja biće pozitivni samo ako se dobijeno vrijeme iskoristi za bolje
strukturiranje javne potrošnje i pokazivanje Republike Srspke kao odgovornog i
ozbiljnog emitenta koji će dospjele obaveze, u punom iznosu, izmirivati na
vrijeme.
Нема коментара:
Постави коментар