Na portalu i dnevnom izdanju "Nezavisnih novina" objavljen je moj članak o municipalnim obveznicama na Banjalučkoj berzi.
Prelaskom na tržišnu ekonomiju i suočavanjem s povećanim pritiskom decentralizacije i urbanizacije, lokalne vlasti prinuđene su da nađu nove načine za finansiranje rasta i razvoja sredina. Tako je nova era u razvoju finansijskog tržišta i lokalnih zajednica započela 2007. godine usvajanjem Zakona o zaduživanju, dugu i garancijama Republike Srpske. Ovim zakonom je omogućeno da se gradovi i opštine, uz saglasnost Ministarstva finansija, mogu zadužiti emisijom obveznica.
Prelaskom na tržišnu ekonomiju i suočavanjem s povećanim pritiskom decentralizacije i urbanizacije, lokalne vlasti prinuđene su da nađu nove načine za finansiranje rasta i razvoja sredina. Tako je nova era u razvoju finansijskog tržišta i lokalnih zajednica započela 2007. godine usvajanjem Zakona o zaduživanju, dugu i garancijama Republike Srpske. Ovim zakonom je omogućeno da se gradovi i opštine, uz saglasnost Ministarstva finansija, mogu zadužiti emisijom obveznica.
Prva opštinska zajednica u RS
koja je prepoznala priliku da kroz zaduženje emisijom municipalnih obveznica
prikupi sredstva za realizaciju nekog projekta su Laktaši. Ova opština je prvom
emisijom pribavila 10 miliona KM. Cilj je bio da tim novcem finansira izgradnju
sportske dvorane. Primjer Laktaša pratili su grad Banjaluka, te opštine
Gradiška, Šamac, Bijeljina, Brod, Kotor Varoš, Istočni Stari grad, Srbac,
Lopare, Novi Grad i Kneževo. Ukupna vrijednost dosad emitovanih obveznica je
66,595 miliona KM.
Dobijena sredstva opštine su
uglavnom koristile za pokrivanje budžetskog deficita, izgradnju puteva,
sportsko-rekreativnih centara i za unapređenje infrastrukture. Već sada se može
reći da se za finansiranje različitih projekata emisija municipalnih obveznica
pokazala kao uspješna alternativa povećanju poreza ili zaduživanju kod banaka.
Kamate za ove obveznice se
isplaćuju polugodišnje i dosad nije zabilježeno probijanje predviđenih rokova
po osnovu isplate kamata i duga. Prosječna kamatna stopa koju nose municipalne
obvaznice je viša od šest posto, a prag dozvoljenog zaduživanja opština, prema
pomenutom zakonu, iznosi 18 odsto ostvarenih prihoda u godini koja prethodi
godini u kojoj se zadužuje. Imajući to u vidu, kupci obveznica ne treba da
brinu da će otplata duga i kamata doći u pitanje.
Važan efekat emisije municipalnih
obveznica je povećanje odgovornosti nosilaca lokalne vlasti, jer se zbog
transparentnosti emitovanja pažljivije pristupa razvoju projekta i podliježe
većoj kontroli javnosti. Osim što obezbjeđuju jeftinije izvore finansiranja,
emitenti su u prilici da diktiraju uslove svog zaduženja u smislu načina
rasporeda sredstava za realizaciju projekata, odabira visine kamatne stope i
dužine odnosno načina vraćanja pozajmljenih sredstava.
Municipalne obveznice karakteriše
mogućnost likvidiranja duga, odnosno otkup obveznica prije roka dospjeća ako se
steknu uslovi za zaduživanje pod povoljnijim uslovima, jer ugovorena kamatna
stopa ne mora da podliježe tržišnim kamatama. Ipak, opštine ne smiju mijenjati namjenu trošenja novca, čak i ako dobiju saglasnost svih kupaca obveznica, jer takvim potezom šalju lošu poruku trenutnim i budućim investitorima u municipalne obveznice.
Na razvijenim tržištima
investitori rado ulažu u municipalne obveznice, jer je visok stepen sigurnosti
naplate glavnice i kamate - isplata duga je garantovana poreskom snagom ili
imovinom emitenta. U vrijeme sve većih turbulencija na tržištima kapitala
primjetna je sve veća likvidnost municipalnih obveznica na sekundarnom tržištu,
što otvara nove mogućnosti za reinvestiranje dobiti. Dodatni motiv za kupovinu
je to što osiguravajuće kompanije i banke mogu biti garanti za isplatu duga, a
često su i najznačajniji kupci ovih obveznica. Uz to, u mnogim zemljama su
predviđene poreske olakšice na ostvarene prihode od kamata.
Emisije opštinskih obveznica u RS
su uspjele najviše zahvaljujući Investiciono-razvojnoj banci. Međutim, ukoliko
se opštine pokažu kao odgovoran emitent, ubuduće treba očekivati veće
interesovanje i drugih institucionalnih investitora, prije svega investicionih
fondova i osiguravajućih društava. Naime, imovina kojom upravljaju zatvoreni
investicioni fondovi u RS iznosi više od 350 miliona. KM. Prirodno je da jedan
dio te imovine, umjesto oročavanja u bankama, može da se preusmjeri u kupovinu
opštinskih obveznica. Osim toga, treba očekivati i interesovanje investitora
koji imaju veću averziju prema riziku i manje novca.
Najbolji prijedlog za povećanje atraktivnosti municipalnih obveznica dao je direktor "Banjalučke
berze", gospodin Milan Božić. Naime, učešće osiguravajućih kuća, fondova i
banaka u kupovini municipalnih obveznica još je nedovoljno. Zbog povećanja
njihove atraktivnosti, obveznice je moguće "spakovati" u - muncipalni
fond. Prema ovom prijedlogu, takav fond bi bio otvoren i njime bi upravljala
upravo Investiciono-razvojna banka. U početku bi fondovi kojima upravlja IRB
posjedovali sve udjele u ovom fondu po osnovu otkupa već kupljenih obveznica.
Međutim, vremenom bi se taj udio smanjivao, jer bi investitori mogli da kupuju
udjele tog fonda na berzi.
Kupujući udjele ovog fonda na
sekundarnom tržištu, investitori bi bili izloženi manjim troškovima i manjem
riziku, a vrijednost udjela bi se uvećavala za iznos propisanih kamata. Na
primjer, ako je početna vrijednost udjela municipalnog fonda 100 KM i ako bi se
po osnovu isplate kamata i glavnica uvećavala - za godinu dana iznosila bi oko
šest odsto više, odnosno oko 106 KM. Prednost ovog modela u odnosu na postojeći
sistem je u tome što bi pojedinačni investitor u svakom momentu mogao da traži
otkup svog uloga u skladu s njegovom trenutnom vrijednošću. Pri tom, od
dobijenog novca od otplate glavnica i kamata i novouplaćenih uloga fond bi
mogao ulagati u nove emisije obveznica.
Takvim povećanjem likvidnosti i
broja ulagača će i naše tržište kapitala potvrditi svoju osnovnu ulogu -
pravilnu alokaciju novca i podstaći ekonomski razvoj RS.
Нема коментара:
Постави коментар