Iznenađujuće
je kako se često neka informacija, zbog neznanja ili nečijeg lapsusa, krivo
interpretira. Koliko puta ste posumnjali u svoje znanje nakon što ste
dobili neku informaciju iz medija?
Najčešća
greška je miješanje, zapravo nerazlikovanje procenata i procentnih poena. Kada
cijena nečega poraste sa tri na četiri odsto, skok ne iznosi jedan procenat već jedan procentni poen. U procentima se
radi od poskupljenju te robe, usluga ili hartije od vrijednosti od 33,33 odsto.
Slično ovome, ako se vrijednost
nečega smanji za dvadeset procenata, na primer, sa jedne na 0,80 maraka, to
iznosi smanjenje od 20 odsto. Da bi se
vrednost vratila na onu od pre smanjenja, jednu marku, treba da se poveća za
25, a ne za 20 odsto.
Nedoumice
nastaju pri tumačenju revizorskih izvještaja. Mišljenje revizora o vjerodostojnosti
finansijskih izvještaja treba da poveća povjerenja akcionara, dobavljača,
poslovnih partnera i kreditora. Može se reći da je za finansijske izvještaje
odgovorna uprava preduzeća, a za njihovu vjerodostojnost odgovoran je revizor.
Prema tome, od revizora se očekuje da
utvrdi da li su finansijski izvještaji sačinjeni u skladu sa međunarodnim
računovodstvenim standardima i standardima revizije. To znači da iako je
neko preduzeće napravilo gubitak, može da dobije pozitivno revizorsko mišljenje
i obrnuto. Pogrešno je praviti
analogiju između revizorskih mišljenja i rezultata u bilansu preduzeća.
Često
se pogrešno iskazuje budžetski deficit ili suficit. Suficit ili deficit se kao razlika prihoda i rashoda, ma kako logično
zvučalo, ne računaju u odnosu na ukupan budžet, već u odnosu na ukupan društveni proizvod. Na primjer, ako je društveni
proizvod 100, budžet 50, a suficit dvije jedinice, onda suficit ne iznosi
četiri, već dva procenta.
Budžet nije, kako ga djeca zamišljaju, prostorija iz
koje se uzima ili u koju ulazi novac. U budžet ne ulaze jednokratne
transakcije, već se on planira. Na primjer, ako država
ima deficit i iznenada proda neku imovinu u visini deficita, time budžet ne
postaje uravnotežen.
Zabluda
je i da je za državu bolje kada devizne rezerve procentualno rastu. Devizne rezerve su gotovo zarobljen i
onesposobljen novac. Po pravilu, centralna banka rezerve drži kod boljih
banaka u svijetu, uz malu kamatu. Da je deo tih sredstava ostao u rukama
komercijalnih banaka, one bi vjeerovatno napravile mnogo više. Jednostavno, komercijalne banke su spremne i mogu da
prihvate veći rizik od centralne banke.
Neobično zvuči da cene akcija akcionarskih društava na berzi padaju uprkos tome što ta preduzeća dobro posluju i svake godine prikazuju rast dobiti. Takve vijesti nisu greška. Jednostavno, cijena akcija odražava očekivanja. Ulagači drže akcije jer očekuju dividendu ili rast cijena tih akcija. Ako neko vreme nema ni dividende ni rasta cijene, vrijednost akcija će, logično, padati ili stagnirati.
Neobično zvuči da cene akcija akcionarskih društava na berzi padaju uprkos tome što ta preduzeća dobro posluju i svake godine prikazuju rast dobiti. Takve vijesti nisu greška. Jednostavno, cijena akcija odražava očekivanja. Ulagači drže akcije jer očekuju dividendu ili rast cijena tih akcija. Ako neko vreme nema ni dividende ni rasta cijene, vrijednost akcija će, logično, padati ili stagnirati.
S
druge strane, akcije loših preduzeća ne
mogu dugoročno da rastu. Preduzeće koje slabo posluje ne isplaćuje
dividende i ne odvaja dio dobiti za rast i razvoj. To će prepoznati veliki broj
akcionara, posumnjati u održivost dugoročnog trenda rasta i-prodati akcije.
Međutim,
akcije mogu da gube na vrijednosti, čak
i ako preduzeće isplaćuje dividendu, prosto zato što je velikom broju malih
akcionara ili većinskom akcionaru novac potreban za nešto drugo. To se
najčešće dešava u recesiji kada velika ponuda
akcija obara cene.
![]() |
Zbog
toga svaku dobijenu informaciju treba kritički „preraditi”.
Lapsusi uglavnom nastaju kada se više pažnje posveti dijelu rečenice u kojem je "suština". Ko radi taj i griješi. Zapamtite to. Vodite računa o namjeri onoga koji prenosi informacije, a ne o greškama, čak i ako grešku uvidi milion ljudi.
Lapsusi uglavnom nastaju kada se više pažnje posveti dijelu rečenice u kojem je "suština". Ko radi taj i griješi. Zapamtite to. Vodite računa o namjeri onoga koji prenosi informacije, a ne o greškama, čak i ako grešku uvidi milion ljudi.
Нема коментара:
Постави коментар