Za razliku od američkih desetogodišnjaka, njihovi vršnjaci u našim školama ne dobijaju znanja o berzi, investiranju i finansijama.
Kriza je u celom svetu naglasila značaj finansijske edukacije stanovništva. Jedan deo pada cena hartija od vrednosti upravo se i objašnjava posledicom paničnih reakcija nedovoljno edukovanih investitora. Mali ulagači su, bez iskustva i znanja o investiranju, kupovali i prodavali akcije i tako izgubili pozamašnu svotu novca uloženog na berzi.
Da se sličan scenario ne bi ponavljao, vrlo je važno, po uzoru na američke države, osavremeniti nastavne sadržaje iz oblasti finansijskih tržišta u osnovnim i srednjim školama. To posebno treba uraditi u oblastima vođenje ličnih finansija, štednja i investiranje. Uz to, poželjna je i kontinuirana edukacija nastavnika.
Osim Banjalučke berze, do sada nijedna institucija nije organizovala seminare za stanovništvo, menadžere privrednih društava, novinare i zaposlene u lokalnim samoupravama, ali i za pravnike i trgovce hartijama od vrednosti.
Na kraju, i mediji bi trebalo da imaju više edukativnog sadržaja o finansijskom tržištu. Njihovo izveštavanje treba da bude više popraćeno komentarima investicionih menadžera i savetnika sa osvrtom na regulativu i na finansijska tržišta.
Dakle, treba samo malo truda da dođemo do krajnjeg cilja-približiti prosečnom stanovniku principe i prilike za zaradu na berzi.
Da se sličan scenario ne bi ponavljao, vrlo je važno, po uzoru na američke države, osavremeniti nastavne sadržaje iz oblasti finansijskih tržišta u osnovnim i srednjim školama. To posebno treba uraditi u oblastima vođenje ličnih finansija, štednja i investiranje. Uz to, poželjna je i kontinuirana edukacija nastavnika.
Osim Banjalučke berze, do sada nijedna institucija nije organizovala seminare za stanovništvo, menadžere privrednih društava, novinare i zaposlene u lokalnim samoupravama, ali i za pravnike i trgovce hartijama od vrednosti.
Na kraju, i mediji bi trebalo da imaju više edukativnog sadržaja o finansijskom tržištu. Njihovo izveštavanje treba da bude više popraćeno komentarima investicionih menadžera i savetnika sa osvrtom na regulativu i na finansijska tržišta.
Dakle, treba samo malo truda da dođemo do krajnjeg cilja-približiti prosečnom stanovniku principe i prilike za zaradu na berzi.
Vidiš, nisam imao pojma da pišeš ove kolumne za Blic. Čestitam, ne samo na tome, nego i na sadržini tekstova ;)
ОдговориИзбришиNisam imao pojma niti da pišeš blog :) Dok je ono prvo do mene, jer slabo pratim štampane medije, ovo drugo je do tebe-investicioni menadžeru, bolje da promovišeš svoju online investiciju ;)
A sad o samom tekstu. Znaš i sam kakav nam je obrazovni sistem. Dobro da na Ekonomskom fakultetu pričaju o investiranju i finansijama. A pitanje je šta i pričaju..koliko si praktičnih i konkretnih znanja dobio na faxu, a koliko si naučio kroz posao? Odgovor je, mislim, jasan...
Ne uzdam se više u obrazovni sistem. Uzdam se u primarne nagone ljudi. Kad si u opasnosti da ostaneš bez ičega (a teško da i imaš nešto), kakav je slučaj na ovim prostorima, prosto si prinudjen da se snalaziš sam, odnosno da učiš više i bolje.
Slobodno tržište nas jedino može spasiti. Zato su mnogi toliko protiv njega :)
Pozdrav prijatelju, i srećno ti bilo u nastavku blogovanja.
P.S.
Na tviteru i fejsbuku počni da ostavljaš linkove ka svojim tekstovima ;)
Hvala puno Milko!
ОдговориИзбришиU pravu si 101%, ako želim da više ljudi čita moje tekstove moram se mnogo bolje promovisati. :-)
Činjenica je se u školi jako malo praktičnih i životnih znanja i da ako se sam ne potrudiš da nešto naučiš i stekneš nećeš to dobiti ni u školi, ni na poslu, ni na putu...
Ipak pedagoški zavod, ministarstvo i ostale institucije bi morale više da se potrude oko osnovne edukacije ljudi. Slažem se da određene stvari treba prepustiti tržištu, ali treba postaviti pravila i temelje tog tržišta. Upravo zbog prepuštanja tržištu, odnosno prostoj ponudi i potražnji mnogi mali, needukovani, akcionari su izgubili silne novce.
Veliki pozdrav školski.
Ne smijem obećati „Vidimo se“, ali čitamo se sigurno. ;-)